La LOE és la llei vigent que concreta les bases del
sistema educatiu actual a Espanya. És l'encarregada de donar una educació que
responga a les necessitats i demandes canviants de la persona i grups socials,
com a causa de la preocupació per l'avanç de les societats. Actualment, la
societat dona molta importància a l'educació dels seus joves, ja que depèn
d'aquests el seu benestar. a més, aquesta és la fora de garantitzar la posada
en pràctica d'una ciutadania responsable, lliure i crítica.
CARACTERÍSTIQUES DE LA LOE.
Tres grans característiques podem extraure d'aquest concepte:
- Educació
de qualitat per a tots els ciutadans d’ambdós sexes.
- Col·laboració
de tots els components de la comunitat educativa: professors, estudiants,
centres, Administracions, és a dir, la societat conjunta.
- Compromís
decidit dels objectius educatius plantejats per la UE per als pròxima
anys.
No obstant, d'aquests principis generals podem obtenir les característiques
del sistema educatiu que ens proposa aquesta. Aquestes són:
- Qualitat
de l’educació equiparable per a tots, independentment de les seues
condicions i circumstàncies.
- Garantir
la igualtat d'oportunitats i la no discriminació.
- fomentar
els valors que afavorisquen la responsabilitat, tolerància, solidaritat.
- Educació
presa com un aprenentatge permanent al llarg de la vida.
- Adaptar-la
als seus interessos i expectatives, segons les necessitats dels alumnes.
- Aconseguir
una formació personalitzada, educativa i professional.
- Trobat
l'esforç i motivació de l'alumne.
- Prevenció de conflictes i la no violència a través d'aquesta.
- Igualtat
de drets i deures entre homes i dones.
PROBLEMES ACTUALS DEL SISTEMA EDUCATIU.
Els problemes en educació poden ser deguts a canvis socials i educatius que
s’han viscut amb els anys per algunes raons:
1.Si les circumstancies canvien, obligant-nos a replantejar el sistema, un
anàlisi dels indicadors d’aquest canvi ens permetrà clarificar la situació,
dissenyant unes respostes més adequades als nous interrogants.
2.El estudi de la influència del canvi social sobre el sistema podria
servir com a toc d’atenció a la societat per que comprenguen les noves
dificultats a les que s’enfronten els professors. Un element important en
l’estat de l’educació és la falta de suport, les crítiques i el divisionisme respecte
a la tasca educativa, intentant fer que del professor el únic responsable dels
problemes d’ensenyament, que moltes vegades es tracta de problemes socials.
3.Sols a partir d’una visió global dels problemes, es pot crear unes pautes
d’intervenció per millorar el nostre sistema educatiu. Les noves respostes
deuen plantejar-se simultàniament en diverses fonts:
a. Imatge social del nostre sistema d’ensenyament.
b. Condicions de treball dels agents del sistema.
c. Formació de professors per fer front a les noves
expectatives socials.
Els indicadors parlen d’un descens en qualitat, produint per la inhibició i
desconcert dels professors. El continu avanç de la ciència i la necessitat
d’incorporar nous coneixements, així adaptar-se als nous problemes, imposen
haver de renovar contínuament, on els professors hauran d’adaptar-se als canvis
del seu ofici. Per tant, hi ha que trencar aquest cercle viciós, ja que quan el
sistema educatiu pren decisions la societat ja ha patit nous canvis, i per
tant, es torna a criticar el sistema per no respondre les exigències de la
societat.
Tots aquests canvis socials es poden resumir en dotze indicadors bàsics,
els quals permeten identificar els problemes. Són els següents:
1. Utopia, expectatives de la
societat i augment d’exigències sobre els professors.
2. Inhibició educativa d’altres
agents de socialització.
3. Ruptura del consens social
sobre l’educació.
4. Canvi d’expectatives respecte
el sistema educatiu.
5. Modificacions del suport de la
societat al sistema educatiu.
6. Descens en la valoració social
del professor.
7. Augment de les contradiccions
en l’exercici de la docència.
8. Canvi el els continguts
curriculars.
9. Desenvolupament de fonts
d’informació alternativa a l’escola.
10. Falta de recursos materials i
deficients condicions de treball.
11. Canvis en la relació
professor-alumne.
12. Fragmentació del treball del
professor.
SOLUCIÓ MOSTRADA.
Espanya es situa a la cua, tot i sent una potència econòmica mundial. Això
es deu al descuit que s’ha tingut en el sistema educatiu, principalment per la
escassa formació psicopedagògica del nostre professorat. L’abandonament i
fracàs es troba en augment, per tant no s’està realitzant aquest tipus de
formació. Per això, hi ha que assessorar al professorat respecte a problemes
que resulten novedosos, com per exemple anorèxia, bullying, ciberaddicció, etc.
També, haurien d’informar sobre temes com materials específics per a la
diversitat, agrupaments flexibles, noves tecnologies de l’educació, etc. En
conclusió, que el futur professorat precisarà experiències directes i exemples
de la tasca d’ensenyar, més que coneixements que al poc temps quedaran
obsoletes.
En aquest següent documents tracta, amb més detall, punt a punt, la LLei
Organica d'Educació, inclosa en el sistema educatiu espanyol:
No hay comentarios:
Publicar un comentario